Klara: 'De Liefhebber' met Bavo Claes


Op zaterdag 16 april 2016 was Bavo Claes te gast bij Katelijne Boon in het twee uur durende radioprogramma 'De Liefhebber' op de klassieke VRT-zender Klara. Hij mocht er zijn geliefkoosde muziek laten horen, waarvan een deel ook een rol speelt in de roman 'Vijftig'. U kunt het programma hier integraal beluisteren, of u kunt alleen de muziek die in de roman aan bod komt eruitpikken: op welk tijdstip in het programma die te horen is, wordt hieronder aangegeven, voorafgegaan door de corresponderende passage uit 'Vijftig'.

  • VIJFTIG, blz.27:
    "En al die tijd Mozart. Così fan tutte, Köchelverzeichnis 588. Ze heeft zoals gewoonlijk de cd-speler voorgeprogrammeerd, zodat ze alleen de mooiste stukken te horen krijgen, en de allermooiste zelfs enkele keren opnieuw. Het loom makende ‘Soave sia il vento’ tweemaal tijdens de orgasmen die hij liefdevol voor haar bij elkaar sabbelt. Zo’n zeven. Het vieve ‘Dammi un bacio’ op het moment dat ook hij in het laatst aan zijn gerief komt."
    DE LIEFHEBBER:
    0u 44' 31”: introductie
    0u 47’ 41”: muziek (Wolfgang Amadeus Mozart, 'Soave sia il vento'; Montserrat Caballé sopraan, Janet Baker sopraan, Richard van Allen bas, Orchestra of the Royal Opera House Covent Garden o.l.v. Colin Davis)
  • VIJFTIG, blz.67:
    "How strange, how sweet, to find you still... Weet je nog, Esther, ‘These foolish things’? Onwaarschijnlijk veel verschillende opnamen van dat nummer had je in je collectie. Jij zwoer bij de saxsolo die Lester Young ervan had gemaakt, ik, jazzbarbaar, vond de gezongen versie van die goeie ouwe Nat King Cole wel iets hebben. A cigarette that bears a lipstick’s traces, an airline ticket to romantic places, these foolish things remind me of you, weet je nog? Jij noch ik kon zich toen indenken dat wij ooit op die manier, in de voltooid verleden tijd, over onszelf zouden praten. The sigh of midnight trains in empty stations, silk stockings thrown aside, dance invitations, these foolish things..."
    DE LIEFHEBBER:
    0u 38' 10”: introductie
    0u 39’ 56”: muziek (Link, Marvell & Strachey, 'These foolish things'; Lester Young tenorsaxofoon, Nat King Cole piano, Buddy Rich drums)
  • VIJFTIG, blz.122-123:
    "Op een avond, als het bezoekuur bijna afloopt en alleen Jo nog bij hem zit – ze is dan 21 – wil hij dat ze hem overeind helpt in bed door alle beschikbare kussens achter zijn rug te stoppen, en dan vraagt hij haar Schumann op te zetten. Zijn draagbare cassettespeler, nauwelijks een jaar geleden gekocht, staat op zijn nachtkastje met twee stapeltjes cassettes ernaast. Hij wil het pianoconcert in A klein horen. En als het eerste deel, het allegro affettuoso, zo’n twintig maten ver is, zegt hij het. Dat het met hem niet lang meer zal duren, zegt hij. Dat ze dat zelf ook wel weet. En of hij alsjeblieft haar borsten ’ns mag zien. Alsjeblieft, zegt hij."
    DE LIEFHEBBER:
    1u 40' 47”: introductie
    1u 44’ 28”: muziek (Robert Schumann, deel I Allegro affettuoso, andante espressivo en allegro molto uit het Concerto voor piano en orkest in A klein; Murray Perahia piano, Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado). De muziek begint al tijdens de introductie. Voor een gave, ongestoorde versie (dit keer met het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink) klik hier:
  • VIJFTIG, blz.183:
    "Zodra Velings op zijn bestemming komt, wordt hij aangesproken door een buurvrouw. Ze staat in de deur van haar eigen huis, dat maakt het makkelijk. Daarbij heeft ze zelden gezien inrood haar, van zichzelf, het hele jaar door, dat helpt ook. De radio heeft haar gebeld, vertelt ze, met honderdeneen vragen over hém, over zijn koop- en eet- en slaapgewoonten, of er bij hem veel volk over de vloer komt, en wie dan wel, et cetera en op den duur, zegt ze, werd het me te veel, ik ben ermee gestopt, ik heb gezegd dat ze het hele gesprek maar beter niet uitzonden. Maar toen bleek dat alles al rechtstreeks in de ether was gegaan. De verruwing van de zeden heeft nu ook op de radio toegeslagen, denkt Velings. Hij zet Chopin op, als tegengif."
    DE LIEFHEBBER:
    1u 24' 19”: introductie
    1u 28’ 20”: muziek (Frédéric Chopin, Nocturne nr.20 in cis klein; Janusz Olejniczak piano)
  • VIJFTIG, blz.249:
    "Zo schaft hij zich bij zijn tochten langs platenzaken in Antwerpen, Brussel en Gent, verschillende cd’s aan waarop niet-klassieke musici Bach vertolken, soms op heel erg verkeerde instrumenten. Evenveel doornen in het oog van de purist, maar Velings mag lijden dat er buiten de gebaande paden gewandeld wordt. Bijvoorbeeld dat de koraalpartita’s die de jonge Bach voor orgel geschreven heeft, op een pas verschenen cd worden gespeeld door een Brussels saxofoonkwartet: de hiëratische klank van het orgel, die misschien ’n tikkeltje mechanisch aandoet, heeft plaats gemaakt voor de levende aardse adem van saxen, ’t is in zekere zin of God weer mens wordt."
    DE LIEFHEBBER:
    0u 32' 24”: introductie
    0u 34’ 25”: muziek (Johann Sebastian Bach, arr. Eric Sleichim, Partita II, III en IV uit Partite diverse sopra 'Ach, was soll ich Sünder machen'; Blindman)
  • VIJFTIG, blz.284:
    "Die avond kan Velings er zichzelf maar niet toe bewegen naar bed te gaan. Als het al onchristelijk laat is, draait hij Cecilia Bartoli die ‘Amarilli’ zingt, een beheerst maar des te verbetener liefdeslied van Giulio Caccini, dat ook anders al door merg en been gaat. Hij beluistert het verschillende malen achter elkaar, waardoor hij geen druppels meer nodig heeft. Het parfum van Lotte zal hier nog een week als een verwijt in de kamers hangen."
    DE LIEFHEBBER:
    1u 18' 30”: introductie
    1u 20’ 54”: muziek (Giulio Caccini, 'Amarilli, mia bella'; Cecilia Bartoli mezzosopraan, György Fischer piano)