Middagjournaal
dinsdag 21.03.2017
STOP MET DENKEN!

Ik maak me grote zorgen, want een rots in de branding is bezig af te brokkelen. Nee, ik heb het niet over onze moeder de Heilige Kerk, maar over de reclamebranche, die andere parel aan de kroon van ons spirituele leven. Altijd is de reclame een monument van zelfverzekerdheid geweest en dat monument, luisteraar, is aan het wankelen. En u zit daar maar! Ja natuurlijk, aan de buitenkant bloost en glanst de reclamemakerij nog als een sappige appel, maar in het wormstekige klokhuis knaagt de twijfel.
Het is overduidelijk te horen in de radiospots. Voorgoed voorbij is de tijd dat die spots eindigden met zinnetjes als: Loop 'ns langs in onze winkel. Bestel gerust een proefexemplaar. Kijk maar 'ns op onze website. Tegenwoordig klinken die zinnetjes zo: Ga snél naar onze winkel. Bestel snél een exemplaar. Kijk snél op onze site. Waarom moeten we ons opeens toch zo haasten? Waarom hoeft het plots op stel en sprong allemaal?
Ruik ik daar angst? Ja, het is wel degelijk angst wat ik ruik. De reclamemaker is er niet gerust op. Hij gunt ons geen bedenktijd, omdat hij vreest dat we dan misschien wel helemaal nooit naar die site of die winkel zullen gaan. De reclameman wordt opgevreten van de onzekerheid, hij is doodsbang dat hij tekortschiet in overtuigingskracht, en daardoor is er in zijn boodschappen gaandeweg paniek geslopen. In arren moede jaagt hij ons op, in de hoop dat we onbesuisd, als een kip zonder kop, in gestrekte draf koers zullen zetten naar deze of gene site, of winkel, of waar zo'n man ons ook hebben wil. Je voelt dat hij z'n bericht verspreidt met klamme handjes.
Beste luisteraar, ik moet u streng toespreken. U weet maar al te goed wat er komt als wij de aangeprezen spulletjes niet kopen. Dan ligt de economie op haar gat, en dan worden we met z'n allen werkloos. Wilt u dat op uw geweten misschien? Dus schuif de verantwoordelijkheid niet langer van u af, zet uw eigenbelang opzij! Koop! Consumeer! Daar bént u voor! Stop met denken! Denken is het zand in het raderwerk van ons geliefde economische bestel, besef dat wel! Krenk die arme straatventers van de radiospots niet langer in hun eer. Ren naar winkel X, ga als de bliksem naar website Y! Als u het niet voor uzelf doet, doe het dan voor het land. Ik reken op u.